Möt din målgrupp direkt genom en webbkampanj

Målinriktade webbkampanjer

Genom webben når du en yngre, högre utbildad och bättre betald publik. Med en genomtänkt interaktivitet engageras mottagaren och du får in kontaktuppgifter. När mottagaren gjort något aktivt i förhållande till ditt varumärke, ditt budskap, din tjänst eller din produkt har en relation uppstått.

 

Här är checklistan för en lyckad webbkampanj:

  • Vad är målet? Bestäm vad du vill uppnå med webbkampanjen.
  • Vilka du vill nå?
  • Hur ska besökaren aktiveras på kampanjsidan? Tänk till. En aktivitet ska ha en tajt anknytning till produkten, tjänsten eller budskapet.
  • Arbeta med “Action to call” grafiska knappar och länkar med färger som sticker ut från kampanjsidan och trimma konverteringen med få klick till avslut/köp. Se till att mäta alla aktiviteter som länkar och banners.
  • Använder ni även print och TV, hänvisa då till kampanjsajten och tala om vad man kan göra/vinna där.
  • Kombinationen TV och internet är mycket kraftfull då många har datorn och tv:n på samtidigt. Många TV-tittare går gärna in på nätet under reklampauser – utnyttja det.
  • Var lite kaxig också. De udda kampanjerna går utanför de vanliga ramarna och blir oftare en snackis.

En Smart webbkampanj sprider budskapet av sig självt.

Lycka till

Tags: