fbpx

Är er webbplats tillräckligt Sticky?

Ett växande begrepp inom webbutveckling och sökmotoroptimering är stickey eller stickiness. De handlar helt enkelt om hur väl anpassad hemsidan är för att besökaren skall bli kvar, engageras och på sikt bli en återkommande kund.

 

Tänk Sticky

Ni vill så klart hålla kvar och fängsla era första gången besökare. Gör det med riktigt snygga bilder, fängslande text i korta stycken, i ögonfallande design och mervärde. Se till att det är enkelt att kontakta er genom att alltid ha telefonnummer och ett formulär väl synligt. hänvisa till mer information eller köp med grafiska knappar med färger som sticker ut från den övriga designen på webbplatsen.

Bli kompisar

En ”sticky” webbplats skapar en långvarig relation med besökare. De ska vilja vara där och hänga med i er utveckling kring era tjänster och produkter. De ska ha en anledning att besöka webbplatsen för att hålla sig informerad om ny utveckling och kommande evenemang och på så få förtroende för ert varumärke.

Mer tid på webbplatsen

Återkommande besökare kommer att vara väl informerade om era nya produktlanseringar. Använd säljfrämjande åtgärder som tex säsongsbetonade erbjudanden och eventuella förbättringar som gjorts på befintliga produkter.

En ”Sticky” webbplats ökar din försäljning

Återkommande besökare blir köpare, och därefter återkommande kunder. När lojalitet är etablerad, har du en databas med måste- köpa besökare.

Social delning

Dela med dig i sociala medier. Människor som imponeras gillar att dela sina erfarenheter med andra. Detta hjälper till att sprida ditt varumärke och dina produkter och stärker dina marknadsföringskampanjer. Du vinner större marknadsandelar genom att nå ut i flera kanaler och kan lättare rekrytera nya kunder genom att tala om att ni finns.

Hur vet jag om besökare stannar kvar på hemsidan?

Använd Google Analytics för att mäta er Bounce rate (avvisningsfrekvens). Det är ett mått inom webbanalys som beskriver andelen besökare som lämnar en webbplats från ingångssidan, en så kallad avvisning eller bounce.

En hög bounce rate betyder att många besökare som kommer in på er hemsida från till exempel en söktjänst som t ex Google eller en annons väljer att lämna dig från samma sida som de kom till, den så kallade landningssidan. De vänder helt enkelt i dörren.

En hög bounce rate kan bero på att besökaren inte tyckte att innehållet var relevant.

En låg bounce rate däremot är i de flesta fall positivt då besökarna efter att ha hamnat på din webbplats väljer att klicka sig vidare och läsa mer.

Att jämföra bounce rate från olika trafikkällor i t ex Google Analytics är bra sätt för dig som vill öka den så kallade konverteringen på din webbplats och se till att användarna alltid hamnar på en sida som är relevant.

Proffsig och välkomnade design

Folk kommer att tolka ditt varumärke beroende på utseendet på din webbplats. En webbplats som känns professionell inger trovärdighet och ökar chanserna att omvandla besökare till köpare. Kom ihåg att dina besökare har begränsad tid att bläddra igenom er webbplats, det finns ju miljontals relaterade webbplatser där ute så gör det så attraktivt det bara är möjligt för att fånga deras uppmärksamhet. Ha din målgrupp i bakhuvudet när du skapar webbplatsen.

Gör det enkelt

Använd länkar för att komma till föregående sida, nästa sida, komma längst upp eller längst ned på sidan. Att bläddra sig igenom din webbplats ska vara enkelt och gå snabbt. Om webbplatsen är krånglig och har en otydlig navigering kommer besökarna att ge upp och lämna den.

Fokusera på att lösa problem och svara på frågor som dina besökare ställer. Människor besöker din webbplats eftersom de letar efter rätt svar och lösningar. Att ha givande samtal är en av de enklaste ingredienserna för att skapa en sticky webbplats.

Stick ut och var annorlunda då du presentera dina produkter

Dina besökare har förmodligen stött på många liknande produkter, där en del inte fungerade. Berätta för dem varför dina produkter är annorlunda.

Ge en testversion eller ett gratisprov av produkten

Låt besökare prova produkten innan beställning. Förtroendet ökar och de kommer även tipsa sina vänner om era produkter. Det finns de som kommer att köpa så fort de inser att du har ett prov , eftersom detta är ett tecken på kvalitet och trovärdighet för ditt varumärke.

Interaktiva webbplatser blir snabbt Sticky

Se till att besökarna har möjlighet att lämna synpunkter. Du vet aldrig, plötsligt lämnar en besökare en kommentar och därefter ramlar det in dussintals svar från andra användare. Se också till att dina sociala dela knappar är väl synliga för snabb och enkel delning av artiklar. Använd enkät frågor och diskussionsforum för att hålla folk underhållna och på plats.

Sammanfattning

Precis som Mormors hembakade bullar, blir er webbplats inte sticky över en natt. Se det som en regelbunden syssla på företaget för att nå framsteg.

Fundera en stund över detta och försök genomföra några saker i taget för att se hur de påverkar din verksamhet till det bättre!

Har du frågor om att göra sticky webbplatser, hör gärna av er.

Tel: 08-533 328 85

Mail: info@dioniq.se

Lycka till med arbetet att göra klibbiga webbplatser!

Med vänliga hälsningar

Johan Phalén

DIONIQ webdevelopment

Tags: